Zonder focus en strategie wordt de communicatieafdeling een klussenfabriek

Laatst zat ik in een bomvolle zaal met communicatieprofessionals. Stuk voor stuk hoog opgeleid en door de wol geverfd. Werkzaam in bedrijfsleven, overheden en stichtingen en toch allemaal op zoek naar die ene tip: hoe zorg ik dat mijn afdeling Communicatie niet verwordt tot een ‘klussenfabriek’ en ik betrokken word bij de strategie en serieus genomen door de directie?

Een herkenbare vraag, ook voor mij. Met de prangende vraag daarachter: wíl een directie wel een communicatieadviseur die strategisch nadenkt? Of wil deze gewoon een ‘hands-on’ alleskunner die rent voor zijn klanten en alle ad-hoc projectjes oppakt die overal in de organisatie spontaan oppoppen? Het antwoord is eenvoudig: het is ‘ja en ja’.

Ook ik krijg regelmatig van klanten het verhaal dat ze een video of een website willen. Of dat foldertje dat er volgende week moet zijn, want er is nu eindelijk budget. De waan van de dag regeert. En alhoewel iedere klant mij dierbaar is en ik liever niemand teleurstel, denk ik dan wel: moet ik dit nu wel doen? Is mijn klant hier nu écht mee geholpen?

Niet dat ik liever dikke rapporten oplever, maar even stilstaan om na te gaan: ‘wat wil ik nu bereiken?’, is nooit verkeerd. Een heldere communicatiestrategie kan namelijk enorm helpen om de organisatiedoelen te bereiken.

Te weinig stellen bedrijven zich namelijk de vraag: waarom ben ik hier op aarde? Waar doen we het allemaal voor? En teveel bedrijven hebben daarom een communicatieafdeling die te groot is, en geen focus heeft. Met medewerkers die zelden ‘NEE’ zeggen, maar altijd druk zijn met Joost-mag-weten-wat. En daarbij veel te veel geld kosten.

Die dingen doen die het bedrijf verder helpen met haar zichtbaarheid en realisatie van bedrijfsdoelen. Dat is waar een afdeling communicatie zich mee bezig moet houden. Daar is focus voor nodig. En dat komt later tot uitdrukking in de promotiematerialen. Dat is structureel zaken oppakken die zichtbaar maken dat het bedrijf bestaansrecht heeft. Zodat iedereen weet: daar staat dit bedrijf voor. En daar gaat geen ‘klussenfabriek’ voor zorgen.

Herkent u zich in bovenstaand verhaal, of wilt u gewoon een keer ‘sparren’ tijdens een kop koffie over uw afdeling communicatie? Soms is het handig om iemand van ‘buiten’ de bedrijfsmuren te halen om processen te ordenen en focus in het werk aan te brengen. Bel gerust naar Macknify the brand communicatieadvies: 06 33 608559 of info@macknifythebrand.nl!

Ik help u en uw afdeling graag verder!

Caroline Elias-MackayCaroline Elias-Mackay